لنت ترمز چیست؟ راهنمای گزینش شایسته ترین لنت

لنت ترمز چیست؟ راهنمای گزینش شایسته ترین لنت - یونس مکانیک لنت ترمز از مهم‌ترین ادله‌های نگهداری

توسط مدیر سایت در 7 تیر 1402


لنت ترمز چیست؟ راهنمای گزینش شایسته ترین لنت - یونس مکانیک
لنت ترمز از مهم‌ترین ادله‌های نگهداری امنیت شما و خودرویتان در جاده است. جنبش، فقط بخشی از تلاش خودرو میباشد. هر خودرویی که جنبش می‌نماید برای ایستادن مستلزم یک استدلال میباشد. لنت ترمز یک کدام از اساسی‌ترین اثاثیه یدکی خودرو می باشد که اگرچه به دیده نمی‌آید امّا ایمنی سرنشینان به آن متعلق میباشد. با وجود اهمیّت این قطعه متاسفانه قسمت قابل‌ توجّهی از بازار به لنت‌های بی‌چگونگی تعلّق دارااست. برای شناخت بیشتر با گونه های لنت ترمز، فرصت ردوبدل و راهنمای گزینش شایسته ترین برند لنت ترمز با فروشگاه آنلاین اثاثیه یدکی ماشین جدید یار و همدم باشید.

لنت ترمز چیست؟ yunusmechanic
لنت ترمز اولیه توشه در سال 1902 به وسیله فردریک لنکسر ابداع شد. درین مدّت خیر صرفا صورت و شمایل ظاهری لنت ترمز تغییری نکرد بلکه حتی مواد اول آن نیز فارغ از تغییر‌و تحول باقی ماند.

سازندگان لنت‌های ترمز در حدود یک قرن از آزبست برای ایجاد کرد این قطعه به کارگیری می‌کردند که یک کدام از مواد سرطان‌زای صنعتی به حساب میآید. البته یک سری سالی میباشد که به کار گیری از این ماده ممنوع گردیده و قطعه سازان از ترکیبات دیگری برای ایجاد کرد لنت استعمال می‌نمایند.

این قطعه جزو مهمترین اجزای سیستم ترمز هست که هنگامی پدال ترمز را فشار می‌دهید استارت به فعالیت می‌نماید. همانگونه که میبینید و میدانید چرخ‌های خودرو به روش عجیبی با سرعت بالا می چرخند و برای توقف هر چهار چرخ و ایستادن خودرو نیاز به فشار محکمی می باشد. لنت ترمز بیش تر از هر قطعه دیگری در معرض اصطکاک و گرمای زیاد قراردارد. ترازو اصطکاک این قطعه با ظرف و دیسک ترمز به حدی میباشد که خودرو را در یک‌سری ثانیه متوقف می‌نماید.

با این وصف، لنت‌های ترمز خیلی سریع‌ خیس از دیگر قطعات خودرو فرسوده میشوند و  ردوبدل به‌ موقع آنها بسیار ضروری و حیاتی میباشد. البتّه سرعت فرسودگی لنت به تعداد دفعات رانندگی و مدل رانندگی شما بستگی داراست که در پی از علامت‌های فساد و فرسودگی آن حرف خوا‌هیم کرد.

همانگونه که متوجّه شدید این قطعه بخشی مهمی از سیستم ترمز میباشد که با ساخت‌و‌ساز اصطکاک منجر پایین آمدن و از فی مابین رفتن عجله وسیله نقلیه میشود. همت لنت به‌این شکل هست که با ساخت نیروی اصطکاکی ما یحتاج و مطلوب انرژی جنبشی ماشین را به انرژی حرارتی تبدیل کرده و این کار، ماشین را از شرایط تکان به وضعیت سکون در می آورد.

لنت ترمز قسمتی میباشد که با روتور تماس پیدا کرده و خلال تولید اصطکاک به آن فشار وارد می‌نماید. روتور به عبارتی دیسک تخت و براقی میباشد که می توانید پشت چرخ برخی خودروها بینید. فشار و اصطکاک وارداتی به روتور، سبب ساز به نماید شدن جنبش خودرو و در غایت توقف آن میگردد.

در نصیب‌های ذیل اشکال لنت ترمز را نظارت و گزینه مشاجره قرار میدهیم تا با آشنایی خوب از عملکرد و مجال بده بستان ایمنی خودرو و سرنشینانش را ارتقاء دهید.

شایسته ترین فرصت ردوبدل لنت ترمز
همانطور که گفته شد این قطعه جزو اسباب و اثاث مصرفی خودرو هست که به صورت تمامّی بایستی هر یک‌سری وقت یکبار ردوبدل شوند. برای اخذ جواب عالی این پرسش در صدر عالی میباشد به دفترچه راهنمای خودروی خویش مراجعه‌نمایید چرا‌که شایسته ترین پاسخ را می توانید در آن پیدا فرمائید.

امّا عالی میباشد در عصر‌هایی که خودروی خویش را خدمت می کنید از مکانیک بخواهید آنان را تحقیق کند و با توجّه به ضخامت لنت متوجه شود که آیا فرصت بده بستان لنت میباشد یا این که نه. البتّه در قسمت بالا گفته شد فرصت ردوبدل لنت ترمز بستگی به نوع و مدل رانندگی شما داراست. در‌حالتی که روزمره در ترافیک‌های هنگفت می باشید و همیشه کلاچ ترمز می گیرید می بایست بیشتر از اشخاصی که در وضعیت جاده ای نرمال، یا این که عمدتاً جاده‌های روستایی و یا این که رانندگی پاره ای دارا هستند به اندیشه ردوبدل مداوم لنت ترمز باشید. لنت‌ها می توانند تا حد پایان ساییده شوند و یا این که به اصطلاح مجموع شوند، یا این که چرب و شکسته شوند. هرمورد از این اتّفاق‌ها دارنده نماد‌های خاصی می‌باشند که خوب میباشد هر راننده ای با آن ها آشنا باشد.

در قسمت پایین آرم‌های فساد لنت کاملا تفصیل داده شد‌ه‌است:

1- زمانی لنت‌ها تا حد پایان سابیده شوند: فارغ از حدس چگونگی، هر لنتی قدمت مفیدی دارااست و به‌ مرور فرصت سابیده می گردد. این بازه‌ فرصت خلال چگونگی مواد مصرفی به واحد سنجش استعمال و شیوه رانندگی شما نیز بستگی داراست. سابیدگی لنت‌ها با آرم‌های تحت بروز می‌نماید:

صدایی مشابه به جیغ در هنگام ترمزگیری
مجاورت شدن پدال ترمز به کف خودرو به هنگام ترمزگیری
کاهش چشمگیر در توان ترمزگیری
کشیده شدن ترمز به یک سمت در هنگام ترمزگیری
کاهش سطح روغن ترمز در مخزن


2- زمانی لنت ترمز چرب ‌گردد: گاهی نشت روغن از مخزن و لوله‌های جابجایی آن موجب چرب شدن لنت‌‌ها میشوند. در حالتی‌که معیار روغن معدود باشد احتمالاً شستشوی آنان با حلال‌های خیر‌چندان کار کشته اختلال را برطرف شود.

امّا هنگامی که لنت‌ها به روغن متعددی آغشته شوند برای مراقبت سالم خویش و سرنشینان خوب میباشد آن‌ها‌را بده بستان فرمائید. چرب شدن لنت‌های ترمز با علامت‌های پایین بروز می‌نماید:

کاهش توان ترمزگیری و کشیده شدن بیش‌ازحد خودرو
بیرون شدن دود و بوی سوختگی روغن از چرخ‌ها
3- زمانی‌که لنت ترمز شکسته خواهد شد: لنت ترمز به دلایلی نظیر چگونگی تحت، گرمای بیش‌ ازحد تولیدی در هنگام ترمزگیری و یا این که ضربه‌های فیزیکی ممکن میباشد شکسته شوند. شکسته شدن لنت‌ها با آرم‌های ذیل مشخص و معلوم می گردد:

مجاورت شدن بیش‌ازحد پدال ترمز به کف خودرو در هنگام ترمزگیری
افت شدید در اقتدار ترمزگیری به جهت کاهش سطح اصطکاک لنت‌‌ها
قفل شدن لنت‌ ترمز به روی دیسک که موجب ساخت و ساز نقص‌ در جنبش چرخ‌ها می‌گردد.
خط افتادگی بر روی دیسک ترمز به جهت زائده‌هایی که از شکستگی لنت‌‌ها تاسیس شده است.
گونه های لنت ترمز
لنت ترمز از چه چیزی ساخته میشود؟ لنت ترمز از ترکیبات متنوعی ساخته میشوند و هم اینگونه مواد مو جود در آنان که به شیت فلزی پشت آن به طور سفت و مقاوم متصل میباشد واحد سنجش اصطکاک را به حداکثر می رساند.

ارگانیک (آلی غیر آزبستی)
امروزه دیگر در لنت‌های ترذمز از آزبست به کارگیری نمیشود زیرا علی رغم اینکه جاذب خیر برای گرما بودند، به انگیزه سایش زیاد هنگام ترمزگیری غبار متعددی ساخت‌و‌ساز می‌کردند که برای سالم بسیار خطرناک بود .

امروزه لنت ترمز و دیگر اجزاء سیستم ترمز از مواد آلی بی‌ضرر نظیر شیشه، لاستیک و رزین و همینطور کولار ساخته میگردند. این مواد می توانند دمای بالا را تحمّل نمایند. در واقع، دمای بالا امداد می‌نماید تا اجزاء لنت بیشتر به هم بچسبند. کولار (Kevlar) در لنت ترمزهای آلی، عنصری اصلی به شمار می‌رود.

این لنت‌ها از سایر لنت‌هایی  که فعلا مو جود می باشند نرمترند. در فیض راز و صدای کمتری ساخت و ساز می‌نمایند و در مقابل نیز زودتر ساییده می شوند.

هنگامی هم ساییده می گردند بیشتر از سایر گونه های ، غبار ساخت‌و‌ساز می‌نمایند. با پیش گویی این موردها، لنت ترمزهای آلی آیتم قابل قبولی برای کامیون‌های هنگفت یا این که ماشین‌های مسابقه‌ای نیستند.

لنت ترمزهای آلی و کولاری بیشتر برای خودروهای خرد و مدل وزن مناسبند که معمولاً با آنها به طور تهاجمی رانندگی نمیشود.

فلزی و نصفه فلزی
امروزه بیشتر خودروها از لنت‌های فلزی به کار گیری می‌نمایند. خلاف تصور معمول، این سیرتکامل لنت‌ها تنها یک تکه فلز نیستند بلکه از تراشه‌های فلزی یاور با رزین تشکیل‌شده اند. برخی از شایع ترین آن ها مس، برنج، فولاد، آهن، و گرافیت میباشد.

این مواد همه با هم ترکیب گردیده و با رزین‌ها بهم می‌چسبند تا صورت لنت را به خویش بگیرند.
استدلال متداول بودن لنت‌های فلزی بدیهی میباشد: این لنت‌ها ارزان و بادوام می‌باشند، همت بالایی دارا‌هستند و گرمای ناشی از اصطکاک با سطح روتور را بخوبی منتقل و دفع می‌نمایند.

صرفا عیب لنت‌های فلزی این میباشد که هنگفت میباشند و بر روی مصرف سوخت خودرو پاره ای تأثیر منفی می گذارند. همینطور بدلیل وزن زیاد این لنت‌ها، از آن‌ها در خودروهای مسابقه‌ای استعمال نمی‌شود.

زیرا این لنت‌ها از فلز تشکیل‌شده‌اند بیشتر از گونه های دیگر لنت، سبب ساز خوردگی روتور میشوند. مایحتاج بذکر میباشد که لنت‌های فلزی زمانی داغ می گردند خوب عمل می‌نمایند. زمانی خودرویی که لنت ترمز فلزی دارااست در یک روز سرد جنبش می‌نماید، بعداز ترمز گیری فاصله بیشتری طی می‌نماید تا متوقف خواهد شد.

سرامیکی
لنت ترمزهای سرامیکی نیروی متوقف کننده متعددی دارا‌هستند، دیر ساییده می گردند و بسیار مدل میباشند. لنت‌های سرامیکی از الیاف سرامیک، ماده پرکننده و مواد چسباننده درست شده‌اند. همینطور مقدار پاره ای الیاف مس نیز در آن ها به فعالیت رفته میباشد.

سرامیک گرما را بخوبی دور از هم و دفع می‌نماید و زیرا در ایجاد کرد این سیرتکامل لنت‌ها بیشتر از سرامیک مصرف شده میباشد موجب میگردد کارایی ترمز حتی بعداز ترمزهای شدید و مکرر نیز بالا باشد.

لنت‌های سرامیکی با استعمال حیلهّر، زیاد ساییده نمیشوند و این بدان معناست که در مقایسه با اشکال دیگر لنت، غبار کمتری ساخت می‌نمایند. غباری که‌این لنت‌ها ساخت می‌نمایند دارنده رنگ پر‌نور‌تری میباشد و به چرخ نیز نمی‌چسبد. با همگی این تفاسیر، لنت‌های سرامیکی به خیال و خاطر ارزش بالایشان در وسایل نقلیه بی آلایش کمتر استعمال می گردند.

این خصوصیت و نیز وزن مدل این نوع لنت ترمز منجر گردیده که در خودروهای ویژه مسابقات اتومبیل رانی که معمولاً با سرعت زیاد رانده می شوند، از لنت‌های سرامیکی استعمال شود.

در جدول تحت میتوانید مقایسه ای دربین سبک‌های متعدد لنت ترمز مشاهده نمائید.

 نوع لنت مزایا  معایب
فلزی- نصفه فلزی
ارزان و براحتی در دسترس
با دوام، با تلاش بهتر
سبب ساز سایش سریع خیس روتور می شود.
هنگفت خیس بوده و بر ترازو مصرف سوخت اثر داراست.
برای گرم شدن نیاز به فرصت دارد.
آلی
معدود صدا
دوستدار فضا زیست
سرعت سایش بیشتر
ساخت غبار بیشتری داراست.
سرامیکی
شایسته ترین کوشش
فوق العاده با دوام
مدل وزن
گران
آزبست در لنت ترمز چیست؟
آزبست ماده ای خطرناک و سرطان زا هست که در یکسری سال اخیر در ایجاد کرد و ساخت و ساز لنت از آن به کارگیری میشد. این ماده ی نسوز که از ادغام‌های معدنی منیزیم و سیلیس یافت می شود گرما را به خیر و خوبی جذب کرده و کارایی بسیار خیر را از خویش نماد می‌داده میباشد. با ساییده شدن آزبست غبار سمّی ساخت می‌گردد که استنشاق آن به گذر زمان مجال تندستی بشر را به خطر می‌اندازد . فعلا آزبست در ایجاد لنت‌ها حذف گردیده‌است.

هر چرخ چندین لنت ترمز داراست؟
هر چرخ دارنده دو لنت ترمز می باشد:

لنت داخلی
لنت فرنگی
یعنی به طور کلی یک خودرو دارنده 8 عدد لنت می باشد.

شایسته ترین برند لنت ترمز ماشین چیست؟
لنت‌ها مانند دیگر اثاثیه یدکی خودرو دارنده دو منزلت بندی شرکتی و برندهای تولیدکننده قطعات یدکی می باشند. تولیدها مهم و شرکتی که مهندسی گردیده و تشکیل داد شرکت سازنده خودرو می باشند با اسم جنیون پارت شناخته میگردند. در مورد لنت، لنت‌های جنیون پارتس تحت عنوان لنت اساسی به دست مصرف کننده میرسد که از حیث چگونگی به طور کاملً مشخص و معلوم میباشد سخن اولیه را می زنند و به تبع دارنده ارزش بالاتری نسبت به برندهای دیگر می باشند.

البته سبک دو‌مین، یعنی سبک‌های افترمارکت که ایجاد کرد تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو می‌باشند که با لوگو و نشانه سازنده در تنوع بالایی در بازار اسباب یدکی جانور می‌باشند و با ارزش تحت تری به عرضه می‌رسند. اما بها لنت‌های افتر مارکت بسته به نوع خودرو، مارک خالق و سطح کیفیتی متعدد می باشند.

در هنگام خرید این نوع قطعات می بایست به چندین نکته اعم از آرم کیفی، استاندارد، گارانتی فرآورده و مقبول بودن آن از دید کمپانی خالق خودرو توجّه داشته باشید.

برندهای دارای اسم و رسم لنت ترمز
پارس، آسیمکو (Asimco)
آیسین (Aisin)
ماندو (Mando)
های کیو (HI-Q)
تکستار (Textar)
الیگ (Elig)
گلد (Gold)
کویین (Queen)
BOSCH (Bosh)
والئو (Valeo)
بندیکس(Bendix) و ….
دکان لنت ترمز
همانگونه که متوجه شدید لنت ترمز نقش اساسی و بسزایی در محافظت امنیت خودرو و سرنشینان دارااست. همین دستور سبب ساز می گردد که برای خرید آن آلرژی بیشتری به خرج بخشید. با توجّه به اینکه در بازار اسباب یدکی خودرو قطعات تقلّبی بخش اعظمی وجود دارا‌هستند جستن قطعه ی اساسی و کیفیت عالی شغل طاقت فرسا و رنج خواهد بود. به همین استدلال توصیه ما به شما خرید آنلاین و اینترنتی اسباب یدکی می باشد.

درین طریق شما میتوانید فارغ از اتلاف وقت و هزینه‌های مازاد، برندهای مو جود در بازار را با یکدیگر مقایسه و با توجّه به هزینه مد لحاظ نسبت به خرید آن ها مبادرت نمایید. درک کردن اطّلاعات نوع مارک و بها به شما امداد خواهد کرد تا خرید آنلاین لنت ترمز را فارغ از هیچ نگرانی اجرا دهید.

برای خرید برندهای مشهور لنت ترمز اینجا کلیک فرمائید.

طرق ارتقا ارتفاع قدمت لنت ترمز
بهبود در طرز رانندگی خیر صرفا منجر ارتقا ارتفاع قدمت لنت‌ها میگردد بلکه به تندرست دیگر قطعات یدکی خودرو یاری و دوام آنان‌را بیشتر میکند. برای اینکه بتوانید از لنت‌های ترمز شایسته ترین به کار گیری را فرمایید و هزینه‌های ردوبدل پیاپی در پشتیبانی بمانید خوب میباشد که:

وزن توشه یا این که سرنشینان خودرو بالا نباشد. به دلیل آنکه تحمل وزن بالا منجر فساد و فرسودگی زودرس لنت می شود.
در ترافیک با سرعت کمتری رانندگی نمائید تا از ترمزهای ناگهانی در نگهبانی بمانید.
نظافت کردن دیسک چرخ از گرد و غبارها
 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن